Terug

Coaching Emotie-eten

Natuurlijk weet u wat gezond eten is en waarschijnlijk weet u ook hoe die extra kilo's eraf moeten. Maar ja, op bepaalde momenten eet u (te) veel en ongezond en 'propt' u zich vol met 'verboden' voedsel. U heeft het eten niet meer onder controle omdat u zich verdrietig, naar, eenzaam, verveelt, gefrustreerd etc. voelt.

Zit u vast tussen gezond eten en hoe u daadwerkelijk eet? En voelt u zich schuldig daarna? Herkent u de gedachte 'dit moet ik eigenlijk niet doen' als u een 'eetaanval' krijgt en doet u het toch omdat het voor even troost en vervulling geeft?

Het 'probleem' ligt in de manier waarop u met de emoties omgaat, ze wegdrukt om het 'emotionele gat' te vullen met eten. Vaak gebeurt dit onbewust en automatisch.

De reis naar een gezonde relatie met eten is een reis naar uzelf. Het vraagt moed en geduld! Durft u naar binnen te treden en oude gewoontes los te laten? Bent u bereid een gezonde relatie met eten te ontwikkelen?

Bij de begeleiding staan we stil bij blokkerende gedachten en emoties. We werken via gerichte en begeleide oefeningen met 'innerlijke saboteurs', 'omgaan met emoties zonder erin te verliezen' en kijken naar manieren waarop u de vervulling kan krijgen die u zoekt zonder dat met eten te doen. Stap voor stap worden saboteurs ontmantelt en ontwikkelt u een evenwichtige relatie met uzelf en uw emoties en daarmee een gezonde relatie met eten. U leert te luisteren en te voldoen aan uw lichamelijke en emotionele behoefte.

Test: Heb ik last van emotie-eten?
Hieronder volgt een kleine test om na te gaan in hoeverre u een emotie-eter bent. In hoe meer uitspraken u zich herkent, des te groter emotie-eten van invloed op uw leven is.

Ik vind het vaak moeilijk om mijn gevoelens onder woorden te brengen.
Ik eet vaak om negatieve emoties niet te hoeven voelen.
Ik eet vaak om negatieve emoties weg te eten.
Als ik me naar voel heb ik heel sterk de behoefte om te gaan eten.
Als ik eet geeft dat een gevoel van tijdelijke voldoening en troost.
Als ik alleen ben of me verveel ga ik vaak eten.
Ik heb vaak een hevig verlangen naar eten.
Ik schaam mij vaak over mijn eetgedrag.
Ik denk vaak negatief over mijn lichaam.
Ik denk vaak negatief over mezelf.